Thursday, November 20, 2008

Melayu Sendirian Perjuangkan Kebebasan Tanah Melayu


Saudara pengendali Tanah Melayu, apakah ada di kalangan kaum lain di negara ini yang memperjuangkan untuk membebaskan negara ini daripada penjajah - dalam tempoh kira-kira 400 tahun?

Nenek moyang kita - antaranya Tok Janggut di Kelantan, Dato' Bahaman di Pahang dan pemimpin mutakhir Dato Onn adalah nama-nama yang senang diingat dan disebut yang jelas memperjuangkan kebebasan Tanah Melayu ini dari cengkaman penjajah.
Apakah sejarah gagal mencatatkan bahawa ada Ah Chong atau Ramasamy yang bersama-sama dengan orang Melayu untuk membebaskan negara ini dari Malayan Union?

Kecintaan orang Melayu dan rasa sayang orang Melayu adalah kepada Tanah Melayu. Sejarah menyaksikan perjuangan dan pengorbanan darah, keringat dan air mata orang Melayu terhadap tanah ini.

Kehadiran Ah Chong dan Ramasami dalam sejarah adalah ketika mahu berunding dengan British untuk mengambil balik Tanah Melayu. Tetapi mereka tidak pernah merasakan kesusahan dan penderitaan nenek moyang kita.

Lalu, kita memberikan hak kerakyatan kepada mereka. Sedihnya, merekalah yang menguasai hasil dan kekayaan negara ini.
Tanpa perlu beremosi, marilah kita belajar dan menuntut ilmu serta kemahiran teknologi baru, untuk membolehkan bangsa kita kembali muncul dalam peta dunia.










No comments: