Friday, November 28, 2008

PERJUMPAAN UMNO DENGAN BLOGGERS

Mesyuarat yang di adakan di Hotel Seri Pacific berjalan dengan lancar. Penulis ingin memaklumkan bahawa mesyuarat kelmarin merupakan preliminary round yang dilakukan oleh pihak tertinggi UMNO. Pihak tertinggi UMNO ingin mendapatkan overview mengenai senario siber hari ini.Isu yang dibincangkan lebih berbentuk universal iaitu berwadahkan Malaysia dan agama Islam. Penekanan juga di berikan kepada perkara-perkara yang berkaitan dengan bangsa Melayu.Penulis bersetuju bahawa mesyuarat itu tidak melibatkan jumlah bloggers yang ramai.

Penulis bersama anda mengenai perkara ini.Di dalam mesyuarat itu, penulis telah mencadangkan kepada pihak tertinggi UMNO supaya mengadakan mesyuarat mengikut zon seperti utara, selatan dan timur. Tujuannya mudah iaitu supaya UMNO dapat mengadakan perjumpaan dengan lebih ramai lagi bloggers yang aktif mengambil serta di dalam sessi brainstorming.Penulis kenal ramai rakan bloggers yang kritis dan selalu membincangkan isu-isu dengan positif serta membina dan penulis mahu mereka turut dijemput ke mesyuarat utama yang akan datang. Pastinya, mesyuarat akan menjadi lebih signifikan dengan input-input konstruktif yang lebih banyak.Beberapa lagi cadangan dan kritikan telah penulis lontarkan kepada pihak UMNO dan penulis pasti kritikan penulis itu dikongsi bersama oleh anda semua.Bloggers lain juga telah memberikan pandangan mereka. Di antaranya ialah Sang kelembai, UMNO-reform, Depa-kata, Razlan, MyKMU dan cybertroopers. Anda boleh membaca ulasan mereka di blog mereka.Seperkara lagi, penulis ingin menegaskan di sini bahawa kami bukan 'bloggers yang rela mulut mereka ditampal dan kaki mereka diikat' seperti yang didakwa oleh rakan kita di dalam komentar artikel sebelum ini.Semua bloggers menyuarakan kritikan yang keras dan pedas mengenai kepimpinan dan gerak kerja kepimpinan UMNO hari ini.

Tetapi cara to send the message across the other side perlu melambangkan kematangan kita , berdiplomasi dan rasional.Yang paling penting ialah mesej kita dapat diterima, dihadam dan tindakan yang serius dijalankan.Kami juga menekankan kepada pihak UMNO hak kami sebagai Non-Government Individuals (NGI) yang bebas untuk bersuara termasuk mengkritik kerajaan dan UMNO selagi ianya matang, berasas dan positif.Kesimpulan yang penulis perhatikan ialah pihak tertinggi UMNO telah mulai sedar tentang kepentingan siber. Mereka juga serius untuk menggunapakai siber sebagai salah satu alat komunikasi utama kepada rakyat.Penulis berharap segala yang dicadangkan akan dilaksanakan dan follow-up mesti dilakukan. Jika tidak, ianya sekadar hiasan yang tidak bernilai dan retorik politik yang memualkan.



Mohd Nizham B Abdullah Hamidi
KP Caw. Tmn Melewar

No comments: